Як розвинути увагу
Що таке увага? Якщо спиратися на визначення уваги, то це спрямованість свідомості, його зосередженість на якомусь предметі, дії, будь-якому стимулі. Простіше кажучи, мозок постійно сприймає різні сигнали з навколишнього середовища, а увага дозволяє виділити з усіх сигналів якісь певні і зосередитися на них. Тобто, найбільш важлива властивість уваги - це здатність вибрати для себе найважливіше і зосередити на цьому своє сприйняття.
Навіщо розвивати увагу
Серед всіх процесів, які властиві людській психіці, увага є особливою. Вона пронизує всі їх (процеси), і виявити в чистому вигляді одну увагу практично неможливо. Наша увага виділяє з усього різноманіття окремі відчуття і зовнішні враження, безсумнівно, впливає на пам'ять і мислення, однак сама по собі не має окремого результату. При цьому звичайна неуважність може розвалити з успіхом будь-яку розпочату справу.
Коли ви розвиваєте вашу увагу , то ви можете помітити покращення в пам'яті і мисленні. Особливо це стає помітно на результатах навчання у школярів, адже досить часто зі шкільною програмою не справляються діти, у яких знижена увага.
Для дорослих різні відхилення в увазі теж можуть призводити до невдач. Наприклад, я знаю дівчину, яка при співбесіді на роботу пройшла тест на IQ з досить низькими результатами. Коли вона поділилася зі мною своїм нещастям, засмутившись, що її тест нижче норми, то я запропонувала їй перевірити ще раз результат, давши кілька тестів на різні психічні процеси. При найближчому розгляді виявилось, що вона може вирішити практично всі завдання тесту на IQ . А ось тест на перемикання уваги показав, що вона втрачає надто багато часу на зміну одного завдання на інше. Тобто вона зовсім не «дурна» і т.д. і т.п. , як їй у грубій формі пояснили на співбесіді, а просто їй необхідно додатковий час, щоб переключитися з одного завдання на інше. Природно, в умовах стресу і обмеженого часу на співбесіді вона не встигла вирішити всі завдання тесту і отримала мало балів. Я запропонувала їй тренувати увагу, і вже через місяць її результати істотно покращилися.
Основні види уваги
Існує кілька класифікацій уваги. Увага може бути мимовільна, довільна і післядовільна.
Мимовільна увага виникає ненавмисно зазвичай на якісь нові подразники, що відрізняються силою, новизною чи особливою контрастністю в порівнянні з загальним фоном.
Довільна увага залежить від волі людини, наприклад, якщо ви змушуєте себе вчити уроки, в той час як у сусідів грає весела музика.
Післядовільна увага складається з двох ступенів: спочатку у людини немає уваги до чогось, він підключає довільну увагу. Потім йому стає цікава ця справа, виникає захопленість, і увага стає мимовільною. Наприклад, на роботі вас попросили зробити презентацію, яку вам робити зовсім не хочеться. Спочатку ви зусиллям волі приступаєте до роботи, але поступово вам стає цікаво, у вас виникають все нові і нові ідеї, і ви продовжуєте її робити із задоволенням і навіть затримуєтеся на роботі вечорами.
У реальному житті постійно доводиться стикатися з поєднанням всіх видів уваги. Якщо в школі урок дуже довго проходить на довільну увагу, то у учнів виникає втома і роздратування. Тому викладачі намагаються залучити мимовільну увагу дитини, наприклад, маленьким дітям вчителі намагаються дати завдання з красивими картинками. Однак при занадто активній спрямованості тільки на мимовільну увагу навчання перетворюється на розвагу, і можливість отримати хороші результати практично зникають.
Також підрозділяють увагу зовнішню і внутрішню. Перша спрямована на зовнішні об'єкти, а внутрішня - всередину себе. Зазвичай увага людини не може бути одночасно направлена і на зовнішні подразники, і на внутрішні. Саме тому, наприклад, важко зосередитися над вирішенням якої-небудь задачі, коли тебе постійно щось запитують з іншої кімнати.
Для найбільшої ефективності необхідно вміло поєднувати всі типи уваги. Наприклад, для того, щоб школяр вирішив задачу, спочатку необхідно залучити його зовнішню увагу. Для вирішення завдання і самостійної перевірки необхідно довільна внутрішня увага. Для відпочинку дитини необхідно відволікати його увагу на щось інше.
Властивості уваги
Однією з властивостей уваги є стійкість. Стійкість характеризується здатністю протягом певного досить тривалого часу утримувати, зберігати стан уваги. Стійкість уваги залежить від багатьох факторів: від віку, від загального стану організму, від мотивації і т.д. Наприклад, школяр почав робити домашню роботу, спочатку він захоплений, а через 10 хвилин починає відволікатися. Це говорить про те, що його увага недостатня стійка.
Концентрація уваги - це здатність зосередити увагу на чомусь одному, при цьому, не звертаючи увагу на все інше. Наприклад, якщо ви знаходитесь в кімнаті, де включений телевізор, ваші друзі розповідають веселі історії, ваша кішка нявкає, а ви при цьому читаєте книгу, то ваша увага сконцентрована на книзі .
Переключення уваги - це переключення уваги з одного об'єкта або стимулу на інший при зміні діяльності або виконанні різної роботи. У даному випадку мається на увазі довільне переключення уваги, а не мимовільне. Коли ми говоримо про переключення уваги, то більшу важливість має час перемикання. Уявіть, ви стоїте біля плити і готуєте одночасно суп і овочеве рагу, миєте посуд і розмовляєте по телефону. Коли у вас починає збігати суп, то ви перемикаєте увагу на нього. Коли у вас починає підгорати рагу на сковорідці, ви перемикаєте увагу на нього. І від того, наскільки швидко ви зможете перемкнути вашу увагу, залежить наскільки вдасться сімейний обід.
Розподіл уваги - це здатність розподілити свою увагу на кілька видів одночасно виконуваної діяльності. Розподіл уваги часто залежить від здатності людини швидко переключитися з однієї діяльності на іншу і виконувати їх, постійно перериваючись і повертаючись від однієї дії до іншого до настання періоду забування. Не потрібно думати, що розподіл уваги не залежить від типу виконуваної діяльності. Наприклад, набагато легше одночасно дивитися телевізор і в'язати, ніж виконувати в один і той же час домашню роботу з алгебри та фізики.
Обсяг уваги - це характеристика уваги, яка дозволяє тримати в зоні уваги певну кількість одиниць інформації. Зазвичай обсяг уваги становить 5-7 одиниць. Обсяг уваги можна перевірити, наприклад, наступним способом. Після зустрічі з незнайомою людиною постарайтеся описати його зовнішність, звичайна людина в середньому може назвати 5-7 ознак .
Основні умови для розвитку уваги
Історії відомо безліч людей, що показують чудеса розвитку уваги. Наприклад, імператор Юлій Цезар міг виконувати кілька справ в один і той же час. Психолог Полан показував глядачам свою здатність одночасно читати один вірш і писати інше. Ю. Гірський пропонував увазі глядачів ще більш цікавий експеримент, виконуючи одночасно 10 дій, в числі яких гра на піаніно, підрахунок літер, що читається ким-небудь вірші, різні математичні дії і т. д.
Увагу можливо розвинути. Перше, що необхідно для розвитку уваги - це сила волі. Для розвитку своєї уваги можна використовувати різні методи, починаючи від різних картинок - завдань на уважність і закінчуючи системою тестів і завдань для розвитку уваги. Кращий спосіб навчити себе бути уважним - це ніколи не робити ніякої роботи неуважно. Одна з вправ на розвиток уваги - намагатися робити будь-яку дію, навіть найпростішу, наприклад , миття посуду, з максимальним рівнем уваги. Уявіть, що ви миєте посуд, приділяючи увагу всім дрібним деталям з такою ж часткою усвідомленості, як при виконанні складної хірургічної операції.
Для того щоб увага була в нормі, необхідно виконувати прості загальні правила: не перевантажувати себе роботою або досить відпочивати, спати не менше 8-ми годин на добу, влаштовувати собі вихідні і добре харчуватися. У стані душевного неспокою, перенапруги, голоду чи хвороби характеристики уваги істотно змінюються.
Порушення уваги
Різні розлади уваги зустрічаються у абсолютно нормальних людей. Це може бути пов'язано з втомою, безсонням, перенапруженням. Зазвичай ці розлади носять нетривалий характер.
Більш тривалі розлади є порушенням уваги і поділяються на кілька типів:
1. Неуважність - легке мимовільне переключення уваги при початку слабкої концентрації. Найчастіше зустрічається у дошкільнят.
2. «Неуважність вченого» - характеризується зосередженістю на власних надцінних думках і слабким переключенням на щось інше.
3. «Стареча неуважність» - характеризується слабкою концентрацією і слабкою перемикаємість, пов'язана зі зниженням рухливості нервових процесів при різних захворюваннях.
4. Зниження обсягу уваги - характеризується зосередженістю уваги на особистісно значущих враженнях і зниженням уваги на всі інші явища.
5. Виснаженість уваги - характеризується швидким зниженням уваги в ході виконання певної діяльності, навіть якщо спочатку увага була на високому рівні.
Ще більш істотні розлади уваги зустрічаються при різних захворюваннях різних структур головного мозку.
Деякі вправи для розвитку уваги
Одну з вправ на тренування уваги пропонує Том Вуджек. Для виконання цього тренування необхідні годинник, в яких є секундна стрілка. Вправа має кілька рівнів складності. Потрібно покласти годинник перед собою і протягом двох хвилин стежити за рухом стрілки. Необхідно всі свої думки сконцентрувати на русі секундної стрілки. Якщо ви відволіклися і подумали про щось інше, то необхідно відпочити і почати вправу заново.
Більш складний варіант вправи пропонується виконувати з включеним телевізором, по якому йде цікава для вас передача. Необхідно сконцентрувати увагу над секундною стрілкою, якщо увага переключається на телевізор, то вправу необхідно почати заново.
Також ускладнені варіанти пропонують одночасно із спостереженням за секундною стрілкою виконувати рахунок у розумі парних чисел. Як тільки ви збиваєтеся з рахунку або перестаєте утримувати увагою стрілку, починайте заново.
Основна маса вправ на тренування уваги полягає в тому, щоб якийсь час дивитися на абсолютно нові для вас об'єкти, а потім описати на папері всі ці предмети, включаючи всі дрібні подробиці. Наприклад, зайдіть в абсолютно незнайому кімнату, протягом хвилини оглядайте її, а потім опишіть на папері всі предмети, які ви в ній побачили. Можна урізноманітнити цю вправу, перетворивши її в гру. Ви оглядаєте незнайому кімнату і виходите з неї. Ваш друг змінює в кімнаті щось, але незначне, так, щоб це можна було не відразу помітити. Потім входите ви і намагаєтеся зрозуміти, що ж було змінено. Цю вправу можна урізноманітнити по-різному, наприклад, ваш друг змінює щось у своєму одязі ( перевдягає годинник з однієї руки на іншу, розстібає комір сорочки ), а ви намагаєтеся помітити зміни.
Для дітей необхідно пропонувати завдання для розвитку уваги, які здатні викликати інтерес дитини. Наприклад, це завдання-картинки «Знайди 10 відмінностей», викреслювання певних літер у друкованому тексті, малювання картинки за зразком, намалювати по пам'яті певні картинки, показані раніше і т. д.
Досвід показує, що вправи з розвитку уваги відображаються не тільки на рівні процесу уваги, але також на якості пам'яті і розумової діяльності. Тренування уваги особливо важливе для дітей, так як вони закладають основу подальшого навчання і розвитку дитини. Тренуйте вашу увагу для успішного навчання та роботи!
- Як швидко визначити психотип людини
- Як виховати в собі стресостійкість?
- Дитяча агресія: що це таке і як з нею впоратися?
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.