Як Україні уникнути дефолту
Російський економіст Андрій Ілларіонов переконаний, що Україні в січні-лютому 2015 року практично неминуче загрожує дефолт. Але ще є шанс уникнути його, для чого необхідно зробити кілька конкретних кроків.
12 січня 2015 року Національний банк України (НБУ) повідомив, що станом на 1 січня 2015 року обсяг міжнародних резервів держави склав 7,533 мільярда доларів США. Півроку тому, в липні 2014-го, резерви становили більше 16 мільярдів доларів.
На початку січня 2015 року, коли дані НБУ ще не були оприлюднені, російський економіст, старший науковий співробітник вашингтонського Інституту Катона Андрій Ілларіонов заявив, що "дефолт України практично неминучий. Він настане в кінці січня, максимум в лютому 2015 року". Експерт розрахував: до початку нового року міжнародні резерви України становлять близько 7,5 мільярда доларів, що в поєднанні з дефіцитом держбюджету і збільшенням питомої ваги державних витрат у валовому внутрішньому продукті (ВВП) з 53% до 67% означає "самогубство української держави".
У своїй новій статті Ілларіонов пропонує конкретні кроки для скорочення держвидатків України, що допоможе уникнути дефолту і почати економічне зростання.
- Повідомлення Національного банку України про величину міжнародних резервів на кінець грудня 2014 р. в цілому підтверджує попередню інформацію про основні джерела втрати валютних резервів в останні місяці і, отже, визначає головні напрями найбільш термінових дій української влади (якщо вони все-таки зважаться на них) щодо недопущення настання дефолту. Щоб уникнути його, необхідно перекрити всі бюджетні та квазібюджетні дірки, через які в жовтні-грудні 2014 р. з валютних резервів "утекло" майже 9 млрд дол., або в середньому приблизно на 3 млрд дол. щомісяця.
"Нафтогаз"
В грудні 2014 р. на оплату імпортованого газу було витрачено 1,65 млрд дол., що складає дві третини від усього зниження резервів. Дефіцит бюджету "Нафтогазу", за різними оцінками, становить від 4% до 7% ВВП. Без латання цієї діри сподіватися на стабілізацію державних фінансів неможливо. Починати, звичайно, треба було, найпізніше, минулої весни, коли країна перебувала в набагато більш сприятливих умовах, - принаймні, тоді, коли реформа "Нафтогазу" була рекомендована українським властям до негайного здійснення Кахою Бендукідзе і Андрієм Ілларіоновим. В нинішніх умовах залишився, на жаль, практично єдиний метод, здатний дати результат негайно, - повна ліквідація бюджетних субсидій і підвищення тарифів на споживаний газ до рівня, що забезпечує балансування доходів і витрат "Нафтогазу" і, отже, ліквідацію його дефіциту. Таке підвищення тарифів призведе до чутливого скорочення споживання газу, яке в розрахунку на долар виробленого ВВП в Україні перевищує аналогічні показники в Європі приблизно в 4,5 рази. Зниження попиту на імпортований газ і залишається оплата імпорту (якщо, звичайно, залишиться) самими споживачами закриють одну з найбільш великих дірок в українських державних фінансах.
НБУ
У грудні НБУ витратив на валютні інтервенції 831 млн дол. Масовані інтервенції на валютному ринку, а також адміністративні обмеження на придбання іноземної валюти, множинність валютних курсів і швидке поширення чорного ринку валюти свідчать про те, що нинішній курс гривні штучно завищений. У такій ситуації єдиний вихід - негайна, повна і безумовна лібералізація валютного ринку, усунення всіх обмежень на валютні операції, відмова НБУ від валютних інтервенцій та інших видів валютних субсидій. Неминуче в результаті цих дій зниження курсу гривні призведе до істотного послаблення попиту на валюту і перекриє другий напрямок витоку валютних резервів.
Дефіцит бюджету
Безсумнівно, що головним джерелом втрати валютних резервів є дефіцит бюджету розширеного уряду, який фінансується, зокрема, квазібюджетними кредитами НБУ, рано чи пізно опиняються на валютному ринку і тим самим здійснюють інтенсивний "дренаж" національних валютних резервів. За останніми оцінками Інституту міжнародних фінансів, бюджетний дефіцит в 2014 р. досяг 12% ВВП. За попередніми розрахунками, бюджет, запропонований Кабміном і затверджений Верховною Радою 29 грудня 2014 р. передбачає дефіцит у розмірі не менше 15% ВВП. Однак оцінки потреб країни у зовнішньому фінансуванні коливаються від 30-32 млрд дол. (уряд) до 50 млрд дол. (Дж.Сорос). Це означає, що реальний дефіцит бюджету всього розширеного уряду в 2015 р. насправді очікується в межах від 25 до 43% ВВП. Як вже зазначалося, такий розмір бюджетного дефіциту при спробі збільшення державних витрат до запланованого в законі про бюджет рівня у дві третини ВВП означає безсумнівний суїцид української держави.
Бюджет для України до 2015 р.
У силу сказаного вище абсолютним імперативом бюджетної політики України в 2015 р. стає досягнення нульового бюджетного дефіциту, безумовне повне балансування дохідної і видаткової частин державного бюджету.
Поряд з цим існують ще, як мінімум, два найважливіші пріоритети бюджетної політики. Перший з них - необхідність запуску економічного зростання в Україні, для чого необхідно хоча б трохи скоротити нинішній непомірно важкий податковий тягар. Другий - необхідність забезпечити необхідний рівень видатків на оборону, що гарантує зовнішню безпеку країни. Одночасне дотримання цих трьох пріоритетів дозволяє змалювати каркас бюджетної політики розширеного уряду України у 2015 р.
Пропонований ескіз бюджету-2015 дозволяє досягти наступних цілей:
- повністю ліквідувати бюджетний дефіцит, тим самим зупинити розтрату валютних резервів і створити необхідні макроекономічні умови для відновлення помірної фінансової підтримки України з боку зовнішніх кредиторів;
- скоротити податковий тягар на 4,6 відсоткового пункту ВВП, тим самим надсилаючи мінімально необхідні сигнали бізнесу, який працює в Україні, для відновлення інвестиційного процесу та економічного зростання;
- збільшити витрати на оборону до мінімально необхідного рівня - 5% ВВП, що дозволить забезпечити базові умови безпеки країни в умовах зовнішньої агресії;
- скоротити всі інші (необоронні витрати) до 32% ВВП, що також створить сприятливі умови для відновлення економічного зростання. Величина необоронних витрат у 32% ВВП і всіх державних витрат у 37% ВВП, як і раніше є неприпустимо високими для країни такого рівня економічного розвитку, як Україна. Ці показники набагато вищі, ніж відповідні індикатори більшості країн світу з аналогічними і близькими показниками ВВП на душу населення. Подальше скорочення неефективних державних видатків - справа бюджетів наступних років.
Підготовка державного бюджету у відповідності з запропонованими пріоритетами, принципами та критеріями та його оперативне затвердження Верховною Радою в найближчі тижні дозволило б уникнути розтрати валютних резервів і дефолту українського уряду, забезпечити мінімально необхідний рівень обороноздатності країни, відновлення помірного зовнішнього кредитування, не веде до надмірно обтяжливого збільшення державної заборгованості, а також створити базові умови для відновлення в країні економічного зростання.
12 січня 2015 року Національний банк України (НБУ) повідомив, що станом на 1 січня 2015 року обсяг міжнародних резервів держави склав 7,533 мільярда доларів США. Півроку тому, в липні 2014-го, резерви становили більше 16 мільярдів доларів.
На початку січня 2015 року, коли дані НБУ ще не були оприлюднені, російський економіст, старший науковий співробітник вашингтонського Інституту Катона Андрій Ілларіонов заявив, що "дефолт України практично неминучий. Він настане в кінці січня, максимум в лютому 2015 року". Експерт розрахував: до початку нового року міжнародні резерви України становлять близько 7,5 мільярда доларів, що в поєднанні з дефіцитом держбюджету і збільшенням питомої ваги державних витрат у валовому внутрішньому продукті (ВВП) з 53% до 67% означає "самогубство української держави".
У своїй новій статті Ілларіонов пропонує конкретні кроки для скорочення держвидатків України, що допоможе уникнути дефолту і почати економічне зростання.
Щоб уникнути дефолту, необхідно перекрити всі бюджетні та квазібюджетні діри.
- Повідомлення Національного банку України про величину міжнародних резервів на кінець грудня 2014 р. в цілому підтверджує попередню інформацію про основні джерела втрати валютних резервів в останні місяці і, отже, визначає головні напрями найбільш термінових дій української влади (якщо вони все-таки зважаться на них) щодо недопущення настання дефолту. Щоб уникнути його, необхідно перекрити всі бюджетні та квазібюджетні дірки, через які в жовтні-грудні 2014 р. з валютних резервів "утекло" майже 9 млрд дол., або в середньому приблизно на 3 млрд дол. щомісяця.
"Нафтогаз"
В грудні 2014 р. на оплату імпортованого газу було витрачено 1,65 млрд дол., що складає дві третини від усього зниження резервів. Дефіцит бюджету "Нафтогазу", за різними оцінками, становить від 4% до 7% ВВП. Без латання цієї діри сподіватися на стабілізацію державних фінансів неможливо. Починати, звичайно, треба було, найпізніше, минулої весни, коли країна перебувала в набагато більш сприятливих умовах, - принаймні, тоді, коли реформа "Нафтогазу" була рекомендована українським властям до негайного здійснення Кахою Бендукідзе і Андрієм Ілларіоновим. В нинішніх умовах залишився, на жаль, практично єдиний метод, здатний дати результат негайно, - повна ліквідація бюджетних субсидій і підвищення тарифів на споживаний газ до рівня, що забезпечує балансування доходів і витрат "Нафтогазу" і, отже, ліквідацію його дефіциту. Таке підвищення тарифів призведе до чутливого скорочення споживання газу, яке в розрахунку на долар виробленого ВВП в Україні перевищує аналогічні показники в Європі приблизно в 4,5 рази. Зниження попиту на імпортований газ і залишається оплата імпорту (якщо, звичайно, залишиться) самими споживачами закриють одну з найбільш великих дірок в українських державних фінансах.
НБУ
У грудні НБУ витратив на валютні інтервенції 831 млн дол. Масовані інтервенції на валютному ринку, а також адміністративні обмеження на придбання іноземної валюти, множинність валютних курсів і швидке поширення чорного ринку валюти свідчать про те, що нинішній курс гривні штучно завищений. У такій ситуації єдиний вихід - негайна, повна і безумовна лібералізація валютного ринку, усунення всіх обмежень на валютні операції, відмова НБУ від валютних інтервенцій та інших видів валютних субсидій. Неминуче в результаті цих дій зниження курсу гривні призведе до істотного послаблення попиту на валюту і перекриє другий напрямок витоку валютних резервів.
Дефіцит бюджету
Безсумнівно, що головним джерелом втрати валютних резервів є дефіцит бюджету розширеного уряду, який фінансується, зокрема, квазібюджетними кредитами НБУ, рано чи пізно опиняються на валютному ринку і тим самим здійснюють інтенсивний "дренаж" національних валютних резервів. За останніми оцінками Інституту міжнародних фінансів, бюджетний дефіцит в 2014 р. досяг 12% ВВП. За попередніми розрахунками, бюджет, запропонований Кабміном і затверджений Верховною Радою 29 грудня 2014 р. передбачає дефіцит у розмірі не менше 15% ВВП. Однак оцінки потреб країни у зовнішньому фінансуванні коливаються від 30-32 млрд дол. (уряд) до 50 млрд дол. (Дж.Сорос). Це означає, що реальний дефіцит бюджету всього розширеного уряду в 2015 р. насправді очікується в межах від 25 до 43% ВВП. Як вже зазначалося, такий розмір бюджетного дефіциту при спробі збільшення державних витрат до запланованого в законі про бюджет рівня у дві третини ВВП означає безсумнівний суїцид української держави.
Бюджет для України до 2015 р.
У силу сказаного вище абсолютним імперативом бюджетної політики України в 2015 р. стає досягнення нульового бюджетного дефіциту, безумовне повне балансування дохідної і видаткової частин державного бюджету.
Поряд з цим існують ще, як мінімум, два найважливіші пріоритети бюджетної політики. Перший з них - необхідність запуску економічного зростання в Україні, для чого необхідно хоча б трохи скоротити нинішній непомірно важкий податковий тягар. Другий - необхідність забезпечити необхідний рівень видатків на оборону, що гарантує зовнішню безпеку країни. Одночасне дотримання цих трьох пріоритетів дозволяє змалювати каркас бюджетної політики розширеного уряду України у 2015 р.
Пропонований ескіз бюджету-2015 дозволяє досягти наступних цілей:
- повністю ліквідувати бюджетний дефіцит, тим самим зупинити розтрату валютних резервів і створити необхідні макроекономічні умови для відновлення помірної фінансової підтримки України з боку зовнішніх кредиторів;
- скоротити податковий тягар на 4,6 відсоткового пункту ВВП, тим самим надсилаючи мінімально необхідні сигнали бізнесу, який працює в Україні, для відновлення інвестиційного процесу та економічного зростання;
- збільшити витрати на оборону до мінімально необхідного рівня - 5% ВВП, що дозволить забезпечити базові умови безпеки країни в умовах зовнішньої агресії;
- скоротити всі інші (необоронні витрати) до 32% ВВП, що також створить сприятливі умови для відновлення економічного зростання. Величина необоронних витрат у 32% ВВП і всіх державних витрат у 37% ВВП, як і раніше є неприпустимо високими для країни такого рівня економічного розвитку, як Україна. Ці показники набагато вищі, ніж відповідні індикатори більшості країн світу з аналогічними і близькими показниками ВВП на душу населення. Подальше скорочення неефективних державних видатків - справа бюджетів наступних років.
Підготовка державного бюджету у відповідності з запропонованими пріоритетами, принципами та критеріями та його оперативне затвердження Верховною Радою в найближчі тижні дозволило б уникнути розтрати валютних резервів і дефолту українського уряду, забезпечити мінімально необхідний рівень обороноздатності країни, відновлення помірного зовнішнього кредитування, не веде до надмірно обтяжливого збільшення державної заборгованості, а також створити базові умови для відновлення в країні економічного зростання.
- Електронна сигарета: шкідливо чи корисно?
- Кобзарський розстріл
- Звід моральних цінностей - кодекс вашого життя
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.