Дорослі ігри Максима Полякова
На рахунку Максима Полякова десятки успішних інтернет-проектів. Він єдиний українець, який зумів вивести свою IT-компанію на IPO. Чому його майже ніхто не любить?
Приблизно сім років тому 23-річна уродженка Донецька Катя вийшла заміж за ірландця Алана. Пара познайомилася на британському сайті знайомств cupid.com. Портал належить шотландській Cupid Plc, акції якої з 2010 року котируються на Лондонській фондовій біржі. Це єдина дейтінгова (займається сайтами знайомств) компанія в Європі, що зуміла успішно провести IPO. Один з її засновників - український бізнесмен Максим Поляков.
Поляков поїхав з України в кінці 2000-х, на батьківщині його встигли призабути. Те ж зараз намагаються зробити його британські партнери. Три роки тому шотландець Білл Доббі, з яким Поляков заснував Cupid, радісно позував разом з українцем фотографам британського The Telegraph. Сьогодні він відмовляється від коментарів про колишнього партнера. «У нас з Максом більше немає спільних бізнес-інтересів», - не багатослівний Доббі. Партнери розлучилися не так давно. Поляков викупив у Cupid частину бізнесу за $ 70 млн. Такою сумою рада директорів компанії оцінила свої самі дорослі сайти, де можна зайнятися віртуальним сексом і знайти партнера для інтимних зустрічей.
Сьогодні 36-річний Поляков живе в Каліфорнії. Там - штаб-квартира його холдингу Noosphere Ventures, який він створив в 2012 році. У портфелі холдингу дивним чином уживаються сайти інтимних знайомств і азартні інтернет-ігри з наукомісткими стартапами і соціальними проектами в сфері освіти. У компаніях Полякова на чотирьох континентах працюють 1500 чоловік. Від інтерв'ю з Forbes найуспішніший інтернет-підприємець України відмовився, пославшись на зайнятість в наукових проектах і роботу над книгою по економіці. Основним джерелом для цієї статті стали півтора десятка інтерв'ю з людьми, які добре знали Полякова на різних етапах його бізнесу. Майже всі вони визнають унікальну ділову хватку і розум Полякова. Деякі ним захоплюються. Але далеко не кожен готовий потиснути йому руку при зустрічі.
Медичне минуле
У 2000 році уродженець Запоріжжя Поляков закінчив Запорізький медінститут, де навчався на акушера-гінеколога, а вже влітку 2001-го заснував аутсорсингову компанію AlarIT. Один з перших її співробітників, який попросив не називати його імені, розповідає, що стартовий капітал Поляков заробив на торгівлі медичним обладнанням. Той нібито брав участь в роботі благодійного фонду, який отримував з США дорогу медтехніку. Маючи зв'язки в лікарському світі Запоріжжя, Поляков продавав обладнання в лікарні. Американські знайомі порадили йому звернути увагу на такий перспективний бізнес, як офшорне програмування. Підприємець прислухався до поради і вклав капітал в аутсорсинговий бізнес.
Компанія швидко росла, і в 2003 році налічувала вже близько сотні людей. Співробітники AlarIT створили в сервісі блогів LiveJournal співтовариство, присвячене компанії і Полякову. Переважна більшість записів мають негативне забарвлення. «У якийсь момент Макс «зпараноївся», що всі мало працюють і багато отримують», - згадує колишній арт-директор AlarIT Сергій Воронов. Судячи із записів членів спільноти, в 2003 році Поляков вклав оборотні кошти компанії в нерухомість. Інвестиція виявилася невдалою: не названі партнери кинули Полякова. Той перестав платити співробітникам AlarIT. Під час численних переговорів з персоналом Поляков вдавався до найрізноманітнішим умовлянням, включаючи загрози і обіцянки забезпечити протекцію після того, як стане народним депутатом. «Він вголос заявляв про депутатську і навіть президентську кар'єру, причому я не виключав такого розвитку подій: у нього був для цього потенціал», - згадує Ілля Коновалов, який пройшов в AlarIT шлях від розробника до директора департаменту.
Але політична кар'єра Полякова закінчилася, так і не розпочавшись. Одним з останніх аутсорсингових проектів AlarIT була розробка дейтінгових сайтів. Поляков добре розібрався в цій галузі і познайомився з замовником - шотландцем Доббі. Незабаром у них вже був спільний бізнес.
Острів скарбів
У 2005 році Доббі і Поляков заснували компанію IDE Group зі штаб-квартирою в Единбурзі. Поляков став операційним директором. Основною бізнес-одиницею групи була EasyDate, що об'єднувала кілька сайтів знайомств, розробкою і підтримкою яких зайнявся дніпропетровський офіс IDE. Крім EasyDate в тому ж році вони заснували компанію Hitdynamics, що спеціалізується на веб-аналітиці. У 2006-му з'явився проект Maxymizer, який розробляє софт для просування сайтів. «Чим би не займався Поляков, у нього завжди виникали тлумачні ідеї - дуже розумний мужик», - говорить генеральний директор інтернет-холдингу «Алегро Україна» Юлія Марищук. За її словами, в 2005 році весь інтернет-бізнес Дніпропетровська складався з Полякова і «Алегро». Скоро підприємцю стало тісно на батьківщині, і більшу частину часу він проводив у Единбурзі.
Бізнес IDE Group швидко зростав. Hitdynamics продали вже в 2006 році великій британській компанії Hitwise, що спеціалізується на бізнес-аналітиці. Паралельно Поляков запускав багато локальних інтернет-проектів в Україні з офісами в Запоріжжі, Дніпропетровську, Харкові, а потім і Києві. Так з'явилися сайти-агрегатори price.ua, avtopoisk.ru, trud.com, naydidom.com, sravni.com і ін. «Він завжди був дуже сильний в неймінгу, давав сайтам зрозумілі, звучні, добре продаючі назви», - розповідає Марищук. Більшість ресурсів швидко стали лідерами в своїх нішах.
Не обійшлося і без гучного скандалу. В кінці 2009 року дев'ять великих інтернет-магазинів, серед яких були лідери українського ринку електронної комерції rozetka.ua, sokol.ua і bt.kiev.ua, оголосили бойкот price.ua. Агрегатор заробляв на переходах зі свого порталу на сайти інтернет-магазинів. У якийсь момент магазини помітили, що вони платять price.ua за уявних користувачів. «Значний масив кліків з price.ua - порнотрафік», - говорилося в спільній заяві підприємців. Агрегатор всі звинувачення відкидав. Проте через скандал price.ua поступово втратив лідерство на ринку, поступившись ним hotline.ua і nadavi.com. У 2011-му Поляков об'єднав більшу частину локальних бізнесів в Maxima Group, а в наступному році продав деякі з них російським інвесторам.
З початку 2000-х через руки Полякова пройшло кілька десятків інтернет-компаній. В одних він був засновником, в інших інвестором, в третіх менеджером. Всі без винятку знайомі Полякова відзначають його невичерпну енергію і неймовірно рухливий розум. У 2009 році IDE Group проінвестувала стартап Ігоря Андрейчина homemoney.ua. «Мене вразило, як швидко він говорить і думає, - відгукується Андрейчин про Полякова. - Доводилося записувати на диктофон, а потім слухати запис розмови: в прямому ефірі встигнути за ним було неможливо». Особливо контрастно він виглядав на тлі статечного і неквапливого шотландця Доббі. Відомий український інтернет-бізнесмен, знайомий з обома, дивується, як вони могли стати партнерами. «Білл - розсудливий і порядний бізнесмен. А Поляков - невгамовний комбінатор», - говорить співрозмовник.
Іноді кипуча енергія Полякова перехлюпувала через край. У 2008 році він організував у Києві відому серед інтернет-підприємців конференцію Seedcamp. В Україну приїхало багато іноземних інвесторів і підприємців. «Все було добре, поки Поляков не дістав з багажника своєї машини чотири ящики горілки», - розповідає один з очевидців тих подій. За його словами, саме з цієї причини Seedcamp, планований як щорічний захід, знову пройшов в Україні тільки через п'ять років.
Але українські проекти Полякова тьмяніють у порівнянні з Cupid. У червні 2010 року відбулося первинне розміщення акцій EasyDate Plc на альтернативному майданчику Лондонської фондової біржі. Компанію оцінили в $ 70 млн, вона розмістила на біржі третину акцій. Контрольний пакет належав Полякову і Доббі з невеликою перевагою на користь останнього. Отримавши гроші в ході IPO, EasyDate, трохи пізніше перейменована в Cupid, стала обростати м'язами. За три роки компанія витратила на покупку сайтів знайомств понад $ 33 млн. Акції компанії росли, а Поляков поступово розпродавав свою частку. Якщо після IPO на 7 березня 2011 року біля нього було 27,2%, то через рік - 22,9%, а до квітня 2013-го - 15,1%. Основну частину акцій він продав в період їх максимальної вартості до початку 2013 року. В цей час цінні папери компанії коштували в три-чотири рази дорожче ціни розміщення. За свій пакет Cupid Поляков виручив не менше $ 25 млн.
Прощай, Доббі
З початку 2012-го Поляков охолов до свого головного дітища. Згідно зі звітом Cupid, за весь рік він не відвідав жодного зібрання ради директорів. У звіті зазначалося, що Поляков розвиває ігрові проекти в Америці. Бізнесмен купив будинок в Каліфорнії і переїхав туди з родиною.
Незважаючи на те що у Полякова залишалося близько 15% акцій Cupid, останній рік він не брав жодної участі в операційному управлінні. В Америці Поляков заснував холдинг Noosphere Ventures, до якого увійшли понад 10 різних IT-проектів підприємця. PR-директор цього холдингу Тетяна Снопко в особистій бесіді пояснює: Доббі затаїв на Полякова образу за те, що українець мало допомагав йому в бізнесі Cupid.
У Доббі є підстави ображатися на Полякова. Той відійшов від справ дуже невчасно. У березні 2013 року акції Cupid подешевшали вдвічі за кілька днів. Причиною став скандал, що вибухнув в результаті розслідування BBC і Kyiv Post. За даними видань, український офіс компанії наймав на роботу жінок, які під різними акаунтами реєструвалися на сайтах знайомств компанії і провокували чоловіків користуватися платними сервісами Cupid. Наприклад, платити за початок листування з потенційним партнером.
Компанія спростовувала викладені в розслідуванні журналістів факти, але вартості акціям це не сильно допомогло. 3 червня 2013 року котирування Cupid впали до історичного мінімуму - 84 цента за акцію. В цей день вся компанія коштувала всього $ 59,6 млн - менше половини річного обороту Cupid за 2012-й. До кінця серпня вартість зросла на 18% і була близька до ціни розміщення три роки тому - близько $ 1 за акцію.
Навесні 2013-го Cupid в офіційному повідомленні заявила, що тепер зосередиться на розвитку сайтів знайомств для серйозних стосунків і знизить інтерес до сайтів так званого дорослого контенту - BeNaughty, CheekyLovers, WildBuddies, Click & Flirt, QuickFlirt, Flirt і ін. В кінці травня 2013 року рада директорів Cupid прийняла рішення шукати на ці активи покупця. І влітку на сцені раптово знову з'явився Поляков.
За заявами Cupid, претендентів на «дорослі» активи було кілька, але кращу ціну запропонувала компанія Grendall Investment Limited - $ 70 млн. Покупець - офшорна компанія, зареєстрована на Британських Віргінських островах. У повідомленні про угоду на сайті investigate.co.uk відзначається, що компанії належав ряд дейтінгових веб-сервісів ще до угоди з Cupid і вона контролюється Максимом Поляковим. Grendall виплатила близько $ 8,5 млн в момент укладання угоди. Ще близько $ 15 млн Поляков оплатив своїми, що залишилися 15% акцій Cupid. Решту $ 44,2 млн Grendall зобов'язалася виплатити протягом 40 місяців.
Судячи за фінансовими показниками Cupid, шотландська компанія продала Полякову основну частину свого бізнесу. Причому річний оборот проданих бізнесів перевищував суму угоди. Згідно з офіційним повідомленням компанії, в 2012 році дохід дорослих сайтів групи склав приблизно $ 80 млн, EBITDA - близько $ 15 млн. Весь інший бізнес приносив Cupid $ 46,5 млн, EBITDA - $ 10,5 млн.
Між розумними і багатими
Прес-служба Noosphere Ventures змогла організувати інтерв'ю тільки з одним з чотирьох директорів компанії - 75-річним Ігорем Ханін. Він очолює науковий центр холдингу і курирує освітні проекти. Зустріч пройшла в дніпропетровському офісі холдингу, який займає три кімнати в скромному будинку, захованому у дворах. Стіни обвішані малюнками дітей з церковно-парафіяльної школи і портретами великих філософів. Промова доктора наук рясніла цитатами з Біблії, Канта і Льва Гумільова. Ейнштейна він ласкаво називав Аліком. Під час інтерв'ю до Ханіна заходив православний священик - він тут частий гість.
У декількох кілометрах від скромного офісу наукового центру можна побачити зовсім іншу сторону холдингу. У центрі Дніпропетровська один навпроти одного розташувалися два найбільших бізнес-центру міста - «Міст-Сіті» і «Призма». Кілька поверхів у кожному з них займає Noosphere і інші компанії, до яких причетний Поляков. У кафе на першому поверсі «Міст-Сіті» раз у раз заходять співробітники його фірм. «Ось цей - працює в Noosphere», - показує колишній співробітник Cupid на презентабельного чоловіка, який перебуває в кафе з супутницею.
У портфелі Noosphere Ventures майже 30 компаній, задіяних в самих різних сферах електронного бізнесу. В одній лише ігровий компанії Murka працює понад 100 осіб. Murka, названа на честь кішки Полякова, займається віртуальним гемблінгом. По суті це онлайн-казино. Розмах Murka вражає - у неї вже 32 млн зареєстрованих користувачів. У своїй ніші це одна з найбільш швидкозростаючих компаній світу.
Сфери впливу
Крім Murka в Noosphere входять ще кілька геймінгових компаній, фінансові сервіси, інтернет-каталоги та інші проекти. Поляков - CEO холдингу, фінансовий директор - американець Марк Уатт, який раніше був консультантом по IPO Facebook, Groupon і ряду інших великих угод. Штаб-квартира Noosphere знаходиться в каліфорнійському Пало-Альто. Представники холдингу відповіли, що мета засновника - за кілька років довести капіталізацію десятка компаній до $ 100 млн. Паралельне завдання - розвинути концепцію ноосферних міст, на яку Ханіна та Полякова надихнули праці Володимира Вернадського. «Максим їздить по світу, зустрічається з університетами і просуває свої ідеї по знаковим системам і парадигмальному мисленню», - каже Ханін.
Поляков дійсно багато літає - не тільки у справах науки. Навесні 2013 року він їздив в менеджмент-тур в Японію, який організувала київська компанія FastForward. Під час зустрічі з ігровою компанією Konami господарі похвалилися аудиторією своїх онлайн-ігор. Поляков парирував показниками Murka.com. Українець запропонував Konami звертатися за співпрацею, а він подумає, чи працювати з ними. «Це було як мінімум некоректно», - морщиться інтернет-бізнесмен, який також брав участь в турі. Інший учасник поїздки розповідає, що на зустрічах Поляков відзначився сальними жартами. Складно повірити, що Ханін і попутники Полякова по туру в Японію описують одну і ту ж людину.
Який з Полякових справжній? Марищук впевнена, що наукові пориви Полякова - це не ширма для інших бізнесів. «Якщо він має якесь захоплення, то йде до кінця», - зазначає вона. Але в Полякова-затворника, який длубається над книгою по економіці, Марищук теж не вірить. «Він дуже сильний в операційній діяльності та завжди тримає менеджерів на особистому контролі», - говорить вона. Про те, що Поляков не втратив інтересу до бізнесу, розповідає і інтернет-підприємець, який зустрічався з ним в Каліфорнії на початку літа 2013 року. «Ми обговорювали, як можемо разом заробити грошей», - уточнює співрозмовник. Це у Полякова завжди відмінно виходило.
- Гейміфікація в бізнесі. Тренди 2018 року
- Приватний космос поза США: як українець Макс Поляков розвиває індустрію
- НАПОЛЕОН І УКРАЇНА В 1812 р
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Мы рекомендуем Вам Зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.